Home / Blog / Het leven na Temptation Island: dickpics, schnabbels en stigma

Het leven na Temptation Island: dickpics, schnabbels en stigma

LATER LEZEN

Deelnemers aan reality-tv worden kortstondige celebs en dat heeft gevolgen. Roem betekent geld, maar vooral ook ellende. NRC Handelsblad sprak met deelnemers aan Temptation Island en het managementbureau dat hen onder contract heeft staan.

Star Entertainment heeft alle verleiders en alle koppels onder contract. Ze zijn in te huren om langs te komen in discotheken, voor €475 per 90 minuten, exclusief gratis drank. De helft van dat bedrag gaat naar hen, de andere helft wordt verdeeld onder Star Entertainment en producent Warner Bros. Die laatste heeft het goed voor elkaar:

“De Temptation-deelnemers tekenden nog voor de opnames een contract waarin staat dat producent Warner Bros over de ‘aanvragen’ en ‘vergoedingen’ van hun toekomstige ‘publiekelijke verschijningen’ gaat.”

De contracten die deelnemers aan reality-tv ondertekenen zijn interessant voor mediawetenschappers, maar zijn nauwelijks toegankelijk als onderzoeksmateriaal. Bovendien dienen cast en crew geheimhoudingsclausules te ondertekenen. Hierdoor weten we niet wat er precies in contracten staat. Krijgen de verleiders bijvoorbeeld een financiële bonus als ze een van de stelletjes laten vreemdgaan? Wat is überhaupt de financiële tegenprestatie voor deelname?

Het artikel in NRC gaat niet op deze vragen in, maar stelt wel dat “kandidaten die via de audities zijn geselecteerd, niet betaald [kregen] voor hun deelname”. Dat suggereert dat deelnemers die elders geworven zijn (castingbureaus bijvoorbeeld) wel een vergoeding krijgen. NRC sprak vijf van de 28 deelnemers van vorig seizoen.

Over hun motivatie om deel te nemen:

“De gratis reis naar Thailand, waar de meesten nog nooit zijn geweest, en de lonkende roem trekt mensen over de streep. Sommigen willen danser, dj, model of muzikant worden en denken dat het programma hun carrière kan helpen. Geen van de gesproken deelnemers had veel tv-ervaring voor ze aan het programma meededen.”

Het programma wordt een half jaar van te voren opgenomen en in die periode moeten deelnemers doen alsof er niets is gebeurd, ook als een relatie is stukgegaan:

“Ze moeten hun dagelijks leven synchroniseren met wat er wel of niet op tv te zien is. De redactie houdt toezicht op de clubbezoeken – het zou opvallen als stellen niet meer samen worden gezien. En ook al is een relatie in Temptation gesneuveld, foto’s van exen mogen niet van Instagram worden verwijderd. Pijnlijk, maar alles om te voorkomen dat het programma faalt. ‘De pers houdt misschien van spoilers, maar onze kijkers niet’, mailt een redacteur van het programma na de eerste aflevering naar de cast.”

Er is geen voor-screening: de stelletjes zien pas bij de uitzending wat hun partner exact heeft gedaan. In de periode dat het programma te zien is, worden ze geboekt. Voor sommigen is dat lucratief, die weten gratis spullen te regelen bijvoorbeeld. Ze worden daarnaast veel lastig gevallen: berichten van onbekenden, met dickpics of doodsbedreigingen.

Nazorg is er niet:

“Sommigen voelen zich gebruikt door de makers – met wie ze na de opnames nog weinig contact hebben. … [De eigenaar van het managementbureau:] ‘Op een bepaald moment krijg ik veel mensen aan de telefoon die er volledig doorheen zitten. Die aan het huilen zijn, en zeggen dat ze het niet meer aankunnen.’ Welke begeleiding geeft u dan? ‘Ik kan er niet echt veel aan doen hè. Het enige wat je kunt zeggen is; trek je er niet te veel van aan. Laat het passeren.’

Zodra het programma van de buis is, stopt de aandacht en stoppen de boekingen. Maar dat betekent niet dat je klaar bent. De eigenaar van Star Entertainment zegt:

“Van het Temptation-stempel kom je niet meer af. Je wordt minder snel serieus genomen. Het blijft je lang achtervolgen.”

Lees ook: Makers van reality-tv hebben te veel macht 

TAGS
DEEL DIT BERICHT