Home / Blog / Hiphopjeugd neemt moshpit over van ‘gasten met gitaar’

Hiphopjeugd neemt moshpit over van ‘gasten met gitaar’

LATER LEZEN

Hiphop is op dit moment de grootste muziekstroming in Nederland, een die zich vrijwel volledig onttrekt aan het oog van Nederlandse wetenschappers. In de aanloop naar een aflevering over hiphop van Onder Mediadoctoren kwamen we erachter dat er geen enkele onderzoeker binnen geestes- of sociale wetenschap zich met deze jeugdcultuur bezighoudt. Er wordt wel les over gegeven, bij Media & Cultuur en Muziekwetenschap (aan de UvA) bijvoorbeeld, maar er zijn geen promovendi of gepromoveerden mee bezig.

Gelukkig schrijven journalisten er wel over. Gisteren verscheen een stuk van Haro Kraak in de Volkskrant over de moshpit, de danscirkel waarin bezoekers van concerten en festivals losgaan door tegen elkaar aan te springen. Het fenomeen ontstond in de punkscene en is een bekend onderdeel van metal. Kraak schrijft:

“Ja, de moshpit is genadeloos overgenomen door de hiphop, de populairste muziekvorm onder jongeren. Hiphop is tegelijkertijd de nieuwe pop én de nieuwe punk, het genre waar de meeste energie en innovatie samenkomt, waar een do-it-yourselfmentaliteit heerst, en een antiautoritaire houding. Denk: de straat vs. de status quo, en waar voortdurend uit hokjes wordt gebroken. ‘Ik denk dat de hiphop zo ongeveer alles al heeft afgepakt van gasten met een gitaar’, zei Alex Agnew, frontman van de Belgische metalband Diablo Blvd in augustus tegen de Vlaamse krant De Standaard. ‘Dus dit kan er ook wel bij.’”

Kraak benadrukt het broederlijk karakter van de moshpit en omschrijft deelname als een vorm van catharsis. Hij laat Vjèze Fur van De Jeugd Van Tegenwoordig (die zelf onlangs ook een liedje over een moshpit maakten) aan het woord die stelt dat je in de moshpit kunt voelen dat je leeft. De zucht naar dat gevoel hoort natuurlijk bij jongeren – of ze nou van gitaren of beats, of allebei houden.

UPDATE: Via Facebook vernamen we dat er momenteel twee promovendi onderzoek doen naar hiphop: Steven Gilbers naar taal in de context van de hiphopcultuur en -muziek aan de RUG, en Kim Dankoor naar de invloed van rapvideo’s op het zelfbeeld van Afro-Nederlandse jongeren aan de UU.

Bekijk ook deze fotorapportage van 2voor12 over deelnemers aan moshpits op hiphopfestival Woo Hah.

TAGS
DEEL DIT BERICHT