Home / Blog / Vier dingen die er moeten gebeuren om de invloed van techgiganten te verminderen

Vier dingen die er moeten gebeuren om de invloed van techgiganten te verminderen

LATER LEZEN

De afgelopen maanden verschenen verschillende berichten (zie bijvoorbeeld hier, hier en hier) van medewerkers die grote mediabedrijven als Google en Facebook verlaten omdat ze het niet eens zijn met de manier waarop deze bedrijven te werk gaan.

Een voorbeeld van iemand die zijn werkgever verliet is Tristan Harris, Harris werkte als technicus en ethicus bij Google maar verliet de werkgever met ernstige zorgen over de invloed van Google. In een Ted talk en in het NRC betoogt Harris dat Google er alles aan doet om gebruikers zo lang mogelijk op haar platformen te houden, aangezien het verdienmodel door middel van advertenties hiervan afhankelijk is. Er zijn velen programmeurs en vele algoritmen die er voor zorgen dat de gebruiker zolang mogelijk op een medium blijft plakken. Een voorbeeld van hoe dit gebeurt is dat er met name content aan gebruikers wordt aangeboden waarvan wordt verwacht dat de gebruiker deze interessant vindt of welke vergelijkbaar is aan eerder bekeken content. Dit heeft volgens Harris dus niet alleen tot gevolg dat mensen zo veel mogelijk tijd doorbrengen op de platformen maar ook dat mensen alleen nog maar omringt worden met geluiden waar zij het al mee eens zijn.

Harris bespreekt vier dingen die er moeten gebeuren om de invloed van techgiganten te verminderen:

“Ten eerste moeten mensen zich veel beter bewust zijn van de manipulatie door techbedrijven. Ten tweede moeten overheden er beter in worden om deze bedrijven tot de orde te roepen. Ten derde moeten we beïnvloeden hoe medewerkers van deze bedrijven zich voelen over hun keuzes: zij kunnen hun bedrijf dwingen tot het maken van andere beslissingen. En ten vierde moeten we laten zien dat er alternatieve verdienmodellen bestaan voor puur het oogsten van aandacht. Technologie kan ook worden ontworpen op een menselijke manier die góed voor ons is. Ik ben ook niet tegen technologie of sociale media, maar wel tegen het verdienmodel dat nu dominant is.”