Home / Blog / Hoe laat je werknemers (en wellicht ook leerlingen) optimaal presteren?

Hoe laat je werknemers (en wellicht ook leerlingen) optimaal presteren?

LATER LEZEN

Heb een tijdje getwijfeld of ik het woord presteren in de titel zou gebruiken of niet. Ik ben zeker dat sommigen direct aan de prestatiemaatschappij zullen moeten denken. Maar toch heb ik het laten staan, omdat het onderzoek dat Harvard Business Review brengt wel degelijk gaat over hoe je werknemers beter kan laten presteren. Want, wat blijkt uit de bevraging van 14.500 Amerikaanse werknemers? Slechts vijftien procent gaf aan op hun volle potentieel aangesproken te worden. 85 procent zei dus dat niet het geval is.

En wat zijn dan volgens de werknemers zelf de omstandigheden die dit wel zouden mogelijk maken?

  • They are clear about what they are expected to do.
  • They are willing to ask questions and feel safe doing so.
  • They are not overwhelmed with rules about how the work has to be done or with unproductive meetings.
  • Their organization supports creative problem solving (e.g., implementing employee suggestions for improvements) and provides rewards and recognition for jobs well done.
  • Supervisors notice and acknowledge employee feelings, understand how their decisions will impact employees, and help them manage their emotions.
  • They see purpose and meaning in their work and are committed to their organization.

Larry Ferlazzo zag direct een link met onderwijs, maar het onderzoek gaat daar natuurlijk niet over. Aan de andere kant herken ik veel vanuit onderzoek naar onder andere collective teacher efficacy. En ik denk trouwens dat er wel degelijk vaak veel meer in onze leerlingen zit dan we denken of stimuleren.

Dit stuk verscheen eerder op Pedro’s blog X, Y of Einstein

TAGS
DEEL DIT BERICHT