Home / Blog / Kan Spotify de strijd met andere grote platforms winnen?

Kan Spotify de strijd met andere grote platforms winnen?

LATER LEZEN

Het gaat niet goed met Spotify. Hoewel de muziekstreamingdienst er goed in slaagt premium gebruikers aan te trekken, wordt er verlies gemaakt: vorig jaar 1,2 miljard op een omzet van 5 miljard dollar. Media- en techblog Monday Note betoogtĀ dat het de strijd met de drie andere grote platforms (Apple, Amazon en YouTube) niet gaat winnen vanwege:

  1. Omvang – Spotify is ‘slechts’ in 61 landen beschikbaar, de andere platforms in 115 (er zijnĀ 196 internationaal erkende onafhankelijke staten in de wereld);
  2. Hardware – als enige van de vier heeft Spotify geen eigen platform, zoals Apple de iPhone heeft, Amazon de Echo smartspeaker en YouTube Android;
  3. Mogelijkheid geld te verliezen – een kwestie van veel kapitaal en lange adem. Apple haalt al actief marktaandeel weg bij Spotify;
  4. Originele productie – andere platforms volgen het Netflix-voorbeeld en investeren in het produceren van eigen content.

Punten 2 en 4 lijken me minder van belang. Als gebruiker wil je dat je Spotify op alle apparaten kan gebruiken – wat het geval is – en dat je alle muziek kunt beluisteren. Dat laatste wordt lastig als andere grote platforms exclusieve deals met platenmaatschappijen gaan sluiten. Zo is het heel irritant dat Jay Z niet meer via Spotify te beluisteren is. Dat is hij trouwens ook niet via Apple, dus veel kapitaal zegt ook niet alles.

Platformen hebben veel macht, maar er is nog steeds competitie. Gebruikers zoeken vooral gemak, waar het artikel niet op in gaat. De auteur stelt op basis van de problemen bij Spotify dat ‘een Spotify voor nieuws’ er niet in zit. Dat hangt echter af van hoe goed zo’n dienst gaat zijn in het verenigen van aanbieders. Het succes van Blendle in Nederland steunde bijvoorbeeld op het bijna volledige aanbod aan kranten en tijdschriften dat vanaf het begin geboden kon worden. Ik zie hier dat Spotify juist een voorsprong heeft – UPDATE: al was het maar omdat de dienst mede-eigenaar is van de grote labels, zoals Jacco Prantl via Twitter aanvulde.

DEEL DIT BERICHT