Naaktloze Playboy toont de macht van Facebook
Wat verschillende conservatieve politici decennia hebben geprobeerd, is Facebook zonder slag of stoot gelukt. De Amerikaanse Playboy stopt met naakt. Het mannenblad heeft aangegeven dat ze safe for work willen zijn. Het tijdschrift wil een jonge doelgroep aanspreken en blijkbaar doe je dat zonder naakt. Kuisheid in tijden van volop internetporno, is dat niet raar?
Wired bracht een goede analyse. Bladen proberen online teruglopende ledenbestanden tegen te gaan. Daarvoor zijn ze grotendeels afhankelijk van platforms als Facebook. Dat is immers dé plek waar content gedeeld wordt en dat delen heb je nodig om verkeer naar je site te trekken. Facebook heeft dus enorm veel macht en kan dicteren welke content geproduceerd wordt. Wired schrijft:
“For Playboy to survive in a platform-driven world, the pressure to conform to those standards [of third-party platforms like Facebook, Twitter, and Pinterest, LD] is immense—so much so that the publication is abandoning the core of its brand’s identity.”
Dat is een zorgwekkende ontwikkeling. Er is immers sprake van zelfcensuur. Socioloog Zeynep Tufekci waarschuwt op meerdere plekken voor de macht van Facebook. Zo constateerde ze dat edgerank, het algoritme dat bepaalt wat je in je timeline krijgt, berichten over Ferguson niet toonde. Ook bekritiseerde ze dat het Facebook lukt om kiesgedrag te sturen. Daarbij weten we nauwelijks hoe Facebook te werk gaat:
“We should care that this data is proprietary, with little access to it by the user, little knowledge of who gets to purchase, use and manipulate us with this kind of data. And of course it’s not just Facebook, every major Internet platform, along with governments, are in this game and they are spending a lot of money and effort because this is so important.”
Zo is de knieval van Playboy een teken des tijds. Daar mogen we best wat meer stampij over maken.