Home / Blog / Scherpe daling gebruik Facebook onder Nederlandse jongeren

Scherpe daling gebruik Facebook onder Nederlandse jongeren

LATER LEZEN

In 2011 schreven wij hier dat 55plussers massaal op Facebook gingen. Inmiddels is de groep ouderen stevig verankerd op het netwerk: 69 procent van de Nederlandse 65- tot 79-jarigen zit op Facebook. Dat blijkt uit de jaarlijkse sociale-media-monitor van Newcom Research waarover Marketingfacts vandaag schrijft. Het grote nieuws dat zij rapporteren: een massale uittocht van jongeren.

Het dagelijks gebruik van Facebook in de leeftijdsgroep 15-19 jaar daalde met maar liefst 25 procentpunt tussen 2016 en 2018. Marketingfacts:

De onderzoekers van Newcom Research hebben de jongeren ook gevraagd naar hun beweegredenen. Zij concluderen dat jongeren zich minder thuis voelen tussen de (oudere) mensen die op Facebook zitten. De 15-19-jarigen geven aan dat er teveel mensen op zitten waar ze niks mee hebben (31 procent) en ze zich er niet meer thuis voelen (30 procent). Advertenties zijn voor slechts 13 procent een motivatie om af te haken.

Waarschijnlijk was dit een gesloten vraag. Een andere mogelijke reden zijn de betere gebruikersmogelijkheden die concurrerende netwerken Snapchat en Instagram bieden, zoals filters. Deze apps worden evenveel als Facebook gebruikt door deze leeftijdsgroep. Dit betekent overigens niet dat er een einde komt aan de dominantie van de techgigant: Facebook is immers eigenaar van Instagram en Whatsapp – dat is weliswaar geen sociaal netwerk maar wordt door alle leeftijdsgroepen het meest gebruikt.

DEEL DIT BERICHT