Home / Blog / TikTok start mediawijsheidcampagne

TikTok start mediawijsheidcampagne

LATER LEZEN

TikTok is er niet alleen voor toffe dansjes en grappige katten. Er wordt ook informatie doorgegeven, over taarten bakken maar ook over vaccineren. Dat betekent dat TikTok, net als andere platformen, iets moet doen aan de verspreiding van desinformatie. Ze gaan dit doen in de vorm van een mediageletterdheidcampagne, schrijven ze op hun blog. De nadruk ligt daarbij op het aanleren van vaardigheden, zodat gebruikers “zichzelf beschermen” tegen mogelijk schadelijke content.

@maxfostercnnCritical thinking isnā€™t just about solving problems, it also helps you come up with creative and new ideas #FactCheckYourFeed #learnontiktokā™¬ original sound – Max Foster – Journalist

TikTok werkt voor de campagne samen met het Britse The Student View, een organisatie die zich inzet voor digitale mediageletterdheid. Er komen video’s van journalisten en influencers over kritisch denken en “een gebalanceerd nieuwsdieet”. TikTok gaat ervoor zorgen dat deze video’s getoond worden aan mensen die op bepaalde onderwerpen zoeken. Van het blog:

“In a time when it’s more important than ever that we can trust and engage with what we’re watching online, our ambition is for #FactCheckYourFeed to encourage our community to dig a little deeper and think a little wider. Developing these important skills will not only help people while online, but in their everyday lives.”

Het is natuurlijk goed dat TikTok aandacht besteed aan deze problematiek. Tegelijkertijd is de campagne tekenend voor hoe mediabedrijven omgaan met kwalijke of schadelijke content: ze leggen de verantwoordelijkheid bij de gebruiker, in plaats van de verspreider (zijzelf). TikTok gaat dus voorlopig niets doen aan accounts die onjuiste of misleidende informatie verspreiden.

DEEL DIT BERICHT