Top 10 meest aantrekkelijke gamification-elementen (wetenschappelijk onderzocht)
Storytelling en gamification zijn zo’n beetje de grootste buzzwoorden van het internet van de afgelopen jaren. Protagonize.com, Storybird.com en Flickspin.com kunnen gebruiken zijn collaborative storytelling websites: websites waar gebruikers samen verhalen kunnen schrijven. Sommige van zulke sites zetten vormen van spel in om dit proces meer interactief te maken. In een recente studie [abstract] wordt onderzocht welke gamification-elementen werken op zulke sites.
De onderzoekers maken een hoofdindeling in prestatie (het bereiken van vastgestelde doelen), interpersoonlijke relaties (bouwen van een netwerk met andere gebruikers) en rollenspellen (perspectiefwisseling). Figuur 1 laat zien welke elementen waar terugkeren op storytelling-sites.
Vervolgens namen de onderzoekers een vragenlijst af bij 6333 gebruikers van deze sites om te bepalen welke elementen gebruikers het meest aantrekkelijk vinden. Hieruit komt een top 10 naar voren:
- Heldere relatie tussen taak en beloning.
- Verschillende soorten tijdsdruk die onvoorspelbaar zijn.
- De instructie is makkelijk om op te pakken.
- De mogelijkheid tot het vormen van gebruikersgroepen om een verhaal te voltooien.
- Diversiteit in badges [de ‘medailles’ die je krijgt als je iets bereikt]
- De instructie is niet te ingewikkeld.
- Er zijn verschillende scorelijstjes [leaderboards] en die zijn divers.
- Punten moeten makkelijk te vergaren zijn.
- Binnen de tijd moeten inspelen op veranderingen in de situatie.
- De beloningen zijn divers.
Dat gebruikers graag een diverse spelomgeving zien, zal niet verrassen. Meest opvallend aan dit lijstje is de wens naar onvoorspelbare tijdsdruk. Gebruikers worden graag uitgedaagd en verrast.