Home / Blog / Trend: de modewereld zet in op NFTs – een digitale Louis Vuitton voor op je profielfoto

Trend: de modewereld zet in op NFTs – een digitale Louis Vuitton voor op je profielfoto

LATER LEZEN

In januari lanceerde Twitter de mogelijkheid om een NFT als profielfoto te plaatsen. Een NFT is een non-fungible token, een digitaal eigendomsbewijs van een digitaal product, bijvoorbeeld van een digitaal kunstwerk. Met zo’n NFT profile picture – beter bekend als PFP – kan je dus het door jou gekochte kunstwerk showen in de digitale wereld, nu op Twitter en straks in de metaverse. Bekijk deze handige visuele gids voor uitleg hoe zulke PFPs tot stand zijn gekomen.

Bekende en gewilde NFTs zitten bijvoorbeeld in de collectie van Bored Ape Yacht Club. Er zijn er 10.000 in totaal en aanschaf geeft ook toegang tot exclusieve digitale ruimtes. Justin Bieber kocht er onlangs een voor $1,29 miljoen. Zulke NFTs zijn ook interessant voor de modewereld, want daar draait het bij uitstek om schaarste en het tonen van smaak – twee dingen die natuurlijk met elkaar verbonden zijn.

Een voorbeeld is de samenwerking van Adidas (een merk dat sowieso goed is in kunstmatig schaarste creëren) met Bored Ape Yacht Club. Adidas maakte in december een nieuwe strategie voor de metaverse bekend en lanceerde een NFT-collectie met zowel fysieke als digitale producten, waaronder een Bored Ape PFP met een cool groen Adidas-jack.

Op dit moment hebben eigenaren van PFPs geen zeggenschap over hoe hun ava eruit ziet of die gekleed is. Dit gaat – uiteraard – veranderen, want er liggen grote kansen bij personalisering. Sportmeren nemen hierin het voortouw, naast Adidas zijn ook Nike en Champion hier mee bezig. Vogue Business schrijft:

“Champion Athleticwear unveiled digital apparel and accessories items that were gifted to 888 holders of the Non-Fungible People NFT series, selected at random. Recipients have the option to “upgrade” their PFP by dressing it in the new Champion items. While not explicitly modelled after a physical product, the upgrade would create a new NFT, now wearing Champion.”

De kansen voor merken liggen vooral bij samenwerkingen met NFT-influencers voor wie profielfoto’s heel erg belangrijk zijn. Een voorbeeld dat gegeven wordt is Eminem met een Bored Ape-PFP die een Balenciaga-pet draagt.  Zo’n beeld kan iconisch worden en viraal gaan.

Bedrijven rekenen er dus op dat mensen net als in de dagen van Hyves en MySpace veel tijd willen en gaan investeren in het persoonlijk maken van hun metaverse-avatars, en zetten vast in op strategieën om daar zoveel mogelijk geld aan te gaan verdienen. Het blijft daarbij, net als bij NFTs in het algemeen, de vraag of dit hype is of echt gaat aanslaan.

Beeld: voorbeelden van Bored Ape Yacht Club NFTs op een NFT-marktplaats

TAGS
DEEL DIT BERICHT