Home / Blog / Van abonnees naar donateurs: geld verdienen met media

Van abonnees naar donateurs: geld verdienen met media

LATER LEZEN

Mijn digitale abonnement op NRC voelt niet als abonnement. Ik zie mezelf niet als abonnee, meer als donateur. De krant lees ik zelden integraal maar ik draag NRC een warm (edoch kritisch) hart toe. Hun werk is belangrijk en daarom wil ik dat financieel steunen, net zoals ik donateur ben van Bits of Freedom. Daar hoeft niet per se iets tegenover te staan. Nieman Lab beschrijft hoe The Guardian 800.000 donateurs wierf in anderhalf jaar tijd.

De krant deed dat met het blokje tekst dat gratis lezers onder ieder artikel zien staan: “Since you’re here… we have a small favour to ask” met daarbij de oproep te doneren. Daarbij wordt in een paar zinnen uitgelegd waarom het zo belangrijk is. Het is het principe van ‘the carrot not the stick’: The Guardian wilde niet-abonnees niet straffen met een betaalmuur. Een betrokkene van The Guardian zegt tegen Nieman Lab:

“We’ve moved away from the traditional transactional model to a more emotional one that’s rooted in our journalism.”

Gisteren verscheen er nog een stuk op Nieman Lab over leden- en donateursmodellen. De inzichten:

  • Cadeautjes doen er niet toe;
    Mensen steunen media-organisaties omdat ze het belangrijk vinden, niet voor de gratis tas die je erbij krijgt.
  • Er bestaat nog geen goed gemeenschapsmanagementssysteem;
    De donateurs leveren informatie aan (emailadressen, betalingsinformatie) die gekoppeld moet worden aan bepaalde diensten zoals speciale campagnes. Dat is best een gedoe om aan te leggen.
  • Een ledenmodel vereist een cultuuromslag.
    Journalisten vinden input van hun lezers nog steeds onprettig. Een systeem van leden vereist bovendien een bepaalde ‘content-engagement strategie’, zoals nieuwsbrieven die alleen voor leden zijn. (Denk hierbij aan De Correspondent die daar – volgens mij – goed in slagen.)

Het is interessant om te zien welke nieuwe modellen er bedacht worden om geld te kunnen verdienen met media in deze tijden van gratis content en teruglopende advertentie-inkomsten. Kranten en magazines zullen daarvoor op grote schaal moeten denken. Kleinere makers die brood zien in het donateurmodel kunnen al een tijdje terecht bij Patreon, het platform dat vier jaar geleden werd opgericht om makers (van porno tot podcasts) te helpen. Dat zet helaas nog vooral kleine zoden aan de dijk, zo schrijft Bloomberg:

“Patreon Inc. has signed up 50,000-plus creators, who pay the company 5 percent of their earnings; last year alone, it attracted more than $150 million from one million patrons. Conte’s investors are betting a critical mass of talent will become sufficiently popular to push Patreon into the black. There’s just one hitch: While some creators … pull in tens of thousands of dollars a month, most make less than $100 and have only a handful of supporters.”

Patreon lijkt daarmee vooral voor amateurmakers van waarde, zoals… de Mediadoctoren! We hebben deze week onze pagina aangemaakt en zijn blij met de eerste donateurs. Klik hier als jij daar ook een van wilt zijn.

DEEL DIT BERICHT