Home / Blog / Waarom Facebook desinformatie niet kan bestrijden

Waarom Facebook desinformatie niet kan bestrijden

LATER LEZEN

Techblog Monday Note maakt een serie over het gevecht tegen desinformatie. In deel 2 besprak redacteur Frederic Filloux waarom het Facebook niet gaat lukken om fake news en andere vormen van hun netwerk te weren. Dat ligt niet aan de techniek, maar aan de waarden van de organisatie.

Facebook heeft de kenmerken van een autoritair regime. Het bedrijf predikt absolute transparantie, behalve voor de eigen leiders. Zuckerberg is de belichaming van gecentraliseerde macht en probeert een cult rond zijn persoon te creëren.

Daarnaast is Facebook eerder bereid om schadevergoedingen te betalen dan een aanpassing aan hun product te maken. Filloux maakt de vergelijking met een auto van Ford waarvan de tank kon exploderen bij een botsing. In plaats van die wagens van de markt te halen, wachtte Ford gewoon de rechtszaken af.

Samengevat:

Facebook’s DNA is based on the unchallenged power of an exceptional but morally flawed — or at least dangerously immature — leader who sees the world as a gigantic monetization playground. In Mark Zuckerberg’s world, the farther from home, the more leeway he feels to experiment with whatever comes to his prolific mind. Yielding on the Ford Pinto syndrome, he feels little incentive to correct the misuse of the tools he created. And he managed to have no one standing against him.”

CC beeld: DonkeyHotey

DEEL DIT BERICHT