Home / Blog / Waarom moeders zo vaak dood zijn in populaire cultuur

Waarom moeders zo vaak dood zijn in populaire cultuur

LATER LEZEN

Vooral in Disneyfilms vind je voorbeelden te over. Sneeuwwitje had geen moeder, net als Assepoester, Pocahontas en Belle. Die van Bambi sterft een vreselijke dood (sorry voor de spoiler), net als die van Nemo. Ook superhelden hebben vaak geen moeder, al zijn het dan vaak beide ouders die ontbreken: Batman, Spider-Man en Superman, om maar even wat grote namen te noemen. Mijn eigen favoriete genre, de highschoolfilm, ontsnapt er eveneens niet aan: zie bijvoorbeeld CluelessThe Kissing Booth en She’s All That. Voor Brainwash dook ik in deze trope: waarom zien we hem zo vaak?

Mediawetenschappers zien de functie vooral als het oproepen van sympathie voor de vader. Met de moeder uit de weg kan de vader een diepe emotionele band met het kind opbouwen, hoe stug hij ook is. Feministische mediawetenschappers zien de trope daarom als een reactie op de tweede golf. Hij is echter hardnekkiger: ook in negentiende eeuwse literatuur zien we hem vaak. Het is een gekende manier om het plot te starten of een duwtje te geven. Daarbij is het soms handig voor de auteur om beide ouders om te brengen: zonder hun toeziend oog zijn er meer avonturen te beleven. Een of meerdere dode ouders plaatst het kind niet alleen voor uitdagingen, het maakt het kind ook exceptioneel – anders dan de anderen – en dat is aantrekkelijk en aansprekend.

Lees de hele column hier

DEEL DIT BERICHT