Wie heeft er zin in een Facebook-bril?
Tien jaar geleden schreef ik hier een blogpost over waarom Apple Watch het wel wordt, en Google Glass niet. Het is altijd leuk om gelijk gekregen te hebben, althans: vooralsnog. We zien misschien geen glassholes in de publieke ruimte, maar plannen voor slimme brillen zijn nooit verdwenen. Deze week kondigde Meta’s CEO Mark Zuckerberg een reeks nieuwe producten aan, allemaal bedoeld om de kloof tussen de fysieke en virtuele wereld te overbruggen.
De divisie van Meta die zich hiermee bezighoudt heet Reality Labs, en Meta heeft daar al bijna $50 miljard aan gespendeerd, zo schrijft The New York Times. Meta zet nog steeds dik in op de metaverse, al hoor je daar de laatste tijd nauwelijks meer over.
Reality Labs werkt vooral aan hardware: VR headsets en slimme brillen. Voor die laatsten werkt Meta samen met EssilorLuxottica, marktleider in brillenland. Project Orion is de naam van de bril met een klassiek dik zwart montuur, waarbij technologie in de glazen gebouwd zit.
De bril kan live vertalen en audiobeschrijvingen geven van wat je om heen ziet. Zuckerman hoopt dat zulke brillen uiteindelijk de smartphone gaan vervangen.
“In his telling, Orion will allow people to use apps and features they would otherwise be using on a smartphone, but without staring down at a different device. The glasses will be controlled via voice, touch or in an experimental “wrist-based neural interface” that relies on a hardware bracelet and a flick of a user’s wrist.”
“For now, I think the way to look at these glasses is as a time machine. They are a glimpse of a future that I think is going to be pretty exciting.”
Okay Mark, ik spreek je over tien jaar weer!