Home / Blog / Astrologie is terug

Astrologie is terug

LATER LEZEN

Astrologie is in. De Amerikaanse Broadly (van Vice) biedt een dagelijkse horoscoop, net als veel andere outlets. Het is content die past bij het internet en content waar je millennials lekker mee maakt. Amanda Hess van The New York Times observeerde in januari van dit jaar:

“I think the astrology boomlet owes as much to the dynamics of the modern internet as it does to any sort of cosmic significance about the millennial’s place in the universe. Astrology checks several boxes for viral-happy content: It provides an easy framework for endlessly personalized material, targets women and accesses ’90s nostalgia. It’s the cosmic BuzzFeed quiz.”

Makkelijke content waar de lezer blij van wordt dus. Het lijkt me een eenvoudige, doeltreffende analyse. Je hoeft daarbij niet in astrologie te geloven om het leuk te vinden om te lezen wat het leven voor je petto zou kunnen hebben.

De eenvoud van Amanda Hess ten spijt, de afgelopen weken verschenen er verschillende think pieces over de aantrekkingskracht van astrologie op hedendaagse jongmensen (zie bijvoorbeeld The Guardian, Milk.xyz, The Observer). The Atlantic spant de kroon, met maar liefst 3476 woorden: over de stress waar millennials mee te maken hebben, over de mens als ‘narratief wezen’ en over ‘the knowingly unreal’. Geinige overeenkomst: die stukken zijn allemaal net zo speculatief als de astrologie zelf.

TAGS
DEEL DIT BERICHT