Home / Blog / Binnenkort op je Netflix: toch reclame

Binnenkort op je Netflix: toch reclame

LATER LEZEN

De opkomst van betaalzenders als HBO hebben gezorgd voor een kwaliteitsimpuls van televisie. Het zogeheten derde gouden tijdperk van televisie werd mogelijk omdat makers geen rekening meer hoefden te houden met adverteerders die hun tomatensaus niet rond aanstootgevende content wilden verkopen. Het bracht ons series als The Wire en The Sopranos. Streamingdiensten als Netflix zetten dit voort. Je betaalt een abonnement en in ruil daarvoor kijk je reclamevrij naar top-kwaliteit. Dat gaat veranderen.

In NRC verscheen een achtergrondartikel over ontwikkelingen in streamingland. Een daarvan is streaming met reclame. Diensten gaan komen met goedkopere versies van hun abonnementen, wat opgevangen wordt met reclameverkoop. Dat is het Spotify-model: een manier om gebruikers te verleiden toch een duurdere dienst te nemen, iets dat YouTube ook al een tijdje probeert. Daarnaast hebben diensten beschikking over een enorme hoeveelheid gebruikersdata. Die kunnen ze gebruiken om advertenties te personaliseren – wat voor adverteerders aantrekkelijk is, zij willen immers dat hun producten aanbevolen worden bij de juiste mensen – ook als die mensen daar helemaal niet op zitten te wachten.

DEEL DIT BERICHT