Home / Blog / QAnon minder zichtbaarbaar op sociale netwerken

QAnon minder zichtbaarbaar op sociale netwerken

LATER LEZEN

Complotbeweging QAnon kon tijdens de coronacrisis sterk groeien: mensen vielen voor de ideeën over elites met een geheime agenda. De terminologie die bij QAnon hoort, is nu echter minder terug te vinden op mainstream sociale netwerken. Dat laat recent onderzoek van het Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab zien. Dit is de onderzoekstak van een denktank die zich richt op het tegengaan van nepnieuws. Ze analyseerden de frequentie van bepaalde frases op verschillende momenten in de tijd.

Het gaat dan om Q-specifieke terminologie als the storm, great awakening, trust the plan, dark to light, future proves past, disinformation is necessary, the military is the only way, we are the news, save the children. Onderstaande grafiek laat de afname duidelijk zien. Pieken liggen bij de Black Lives Matter-protesten in maart 2020 en in aanloop naar de bestorming van het Capitool op 6 januari.

Facebook, Twitter en Google hebben na de rellen actie ondernomen tegen QAnon-content. Het lijkt er dus op dat zulke moderatie effect heeft. Tegelijkertijd kunnen ook factoren een rol spelen. Wellicht heeft de afname er mede mee te maken dat ‘Q’, de persoon waarmee het allemaal begon (zie deze blogpost daarover) geen berichten meer uitstuurt. Ook kan het verkiezingsverlies van Trump hebben geleid tot teleurgestelde aanhangers. Daarnaast is het mogelijk dat QAnon’ers andere woorden zijn gaan gebruiken, om te voorkomen dat ze geband worden.

CC beeld: Anthony Crider

DEEL DIT BERICHT