Home / Blog / ‘Box office’ niet langer graadmeter van succes van films

‘Box office’ niet langer graadmeter van succes van films

LATER LEZEN

Wanneer is een film succesvol? Traditioneel bestaan daarvoor twee indicatoren: hoe goed hij het deed aan de kassa, dus de box office, en hoezeer recensenten hem waardeerden. Het grote voordeel van meten via de box office is natuurlijk dat het gaat om harde cijfers die zich makkelijk laten vergelijken. Ook daar zitten haken en ogen aan (kijk je naar het eerste weekend, kijk je internationaal), maar het gaat om harde dollars. Maar de tijden veranderen en in the age of streaming komen kwaliteitsfilms komen niet alleen maar in bioscopen uit. Wired stelt daarom dat het tijdperk van de box office voorbij is.

Er is geen duidelijke meeteenheid meer en dat maakt Hollywood execs onrustig. Zij varen immers bij dit systeem. Wired onderbouwt de claim door de net verschenen en veel gehypete films Spider-Man: No Way Home en Matrix Resurrections te vergelijken. Redacteur Angela Watercutter schrijft:

“Resurrections made about $12 million domestically in its opening weekend, while Spider-Man made more than $81 million, even though it was in its second week of release. That would seem pretty bleak for Neo and co., until you remember that the film was also released on HBO Max the same day it hit theaters, while Spidey was a strictly theatrical release. Still, the streaming viewership wasn’t that impressive either. Only 2.8 million smart-TV households watched Lana Wachowski’s Matrix sequel/reboot thingy, according to streaming viewership firm Samba TV. But wait, there’s more! Contrary to those low numbers, TorrentFreak reported on Monday that Resurrections was the most-pirated movie in the first week of the new year.”

Dit zegt volgens Watercutter allemaal niets. Het is maar net wat je kiest om je punt te onderbouwen. Bijkomend probleem is dat streamingdiensten geen betrouwbaar inzicht geven in hun kijkcijfers: als ze al cijfers delen, zijn die niet gecontroleerd door een derde partij. De Amerikaanse kijkcijfermeter Nielsen zegt wel een idee te hebben van hoeveel er via Netflix, Disney+ en andere diensten wordt gekeken dankzij audioherkenning in een meetapparatuur bij geselecteerde mensen thuis, maar Netflix trekt zelf dan weer de betrouwbaarheid daarvan in twijfel.

Zo doet de paradoxale situatie zich voor dat in een wereld waarin er steeds meer zeer gedetailleerde data wordt bijgehouden, we nog steeds niet goed mediagebruik kunnen meten. Sterker nog, het wordt steeds ingewikkelder om op basis van cijfers de populariteit van een titel onomstotelijk vast te stellen.

DEEL DIT BERICHT