Home / Blog / Waarom het meten van mediatijd zo ingewikkeld is

Waarom het meten van mediatijd zo ingewikkeld is

LATER LEZEN

Een publiek bestaat niet zomaar. Mediawetenschapper Ien Ang schrijft daarover: “The television audience was not an ontological given, but a socially-constituted and institutionally produced category”. Rondom publieken spelen allerlei belangen, van producenten, adverteerders en beleidsmakers bijvoorbeeld. Zij hebben baat bij een zo groot mogelijk bereik en dat bereik moet gemeten. Dat is geen eenvoudige zaak. Bereik en impact zijn immers niet hetzelfde en vaak gebruiken we media zonder het door te hebben – denk aan muziek die op de achtergrond aanstaat.

In een nieuwe aflevering vragen de Mediadoctoren directeur van Stichting Kijkonderzoek Sjoerd Pennekamp het hemd van het lijf over tijdsbestedingsonderzoek. Voor wie meten we dit en hoe gebeurt dat? Uiteraard gaat het over de befaamde kastjes waarmee de kijkcijfers bepaald worden. We bespreken historische methoden en nieuwe digitale technieken. Welke veranderingen in het medialandschap zijn relevant? Kunnen we ooit echt met precisie vaststellen hoeveel tijd mensen met welke media doorbrengen?

Meer informatie over deze podcast op de website van Onder Mediadoctoren.

DEEL DIT BERICHT