Home / Blog / De aantrekking van podcasts: ze hebben een begin en een einde

De aantrekking van podcasts: ze hebben een begin en een einde

LATER LEZEN

Audio is intiem. Een podcast luister je meestal via een koptelefoon, direct in je oren dus. De informatie die we zo verkrijgen blijft bovendien goed hangen en we bedenken er zelf beelden bij. De narratieve structuur van podcasts zou verslavend werken. Bovendien zijn podcasts uitstekend geschikt tijdens specifieke klusjes waar we onze dag mee vullen: onderweg zijn (in auto of OV) en sporten.

Het zijn een paar inzichten uit een selectie infographics van Visual Capitalist, op basis van diverse (niet-wetenschappelijke) onderzoeken naar podcasts luisteren in de VS. Ongetwijfeld dragen ze allemaal bij aan de verklaring waarom podcastluisteraars graag naar podcasts luisteren. In zijn nieuwsbrief stelt tech-expert Elger van der Wel nog een paar andere interessante verklaringen voor:

“Bij de radio val je altijd ergens middenin. Als je 20 minuten luistert naar NPO Radio 1 en BNR Nieuwsradio bestaat de kans dat je een half onderwerp hoort, twee hele onderwerpen en weer een half onderwerp. En de kans is groot dat het belangrijkste onderwerp van de dag daar niet bij zit.

Radio gaat continu door en juist in deze tijd van oneindige tijdlijnen zie je dat meer mensen het prettig vinden om media consumeren die eindig is (een nieuwsbrief, een podcast).

Podcasts hebben vaak een net iets hogere productiewaarde. Radio is live en loopt continu door; er moeten uren gevuld worden. Bij een podcast kunnen de makers zich compleet focussen op de paar onderwerpen die ze willen neerzetten.”

Van der Wel heeft het specifiek over nieuwspodcasts versus nieuwsradio, maar wat hij zegt geldt ook voor andere genres. Het is bewuster gemaakte inhoud die ook bewuster beluisterd wordt. Zo merk ik zelf dat ik het fijn vind om een stukje terug te kunnen spoelen als ik even niet heb opgelet. Ook de ‘babbel’-podcasts die ik luister, wil ik helemaal mee krijgen. Van begin tot einde. En ik ben niet alleen: zie de euforie onder podcastmakers over Apple-data die laten zien dat podcast inderdaad integraal worden geluisterd.

Gevonden via Podcastnetwerk en Gonnie Spijkstra

TAGS
DEEL DIT BERICHT