Home / Blog / Hoe politieke partijen adverteren op sociale media

Hoe politieke partijen adverteren op sociale media

LATER LEZEN

Vanwege corona kunnen politieke partijen minder fysiek campagne voeren. Ze zullen dus des te meer inzetten op online. Nadia Benaissa van Bits of Freedom schreef een blogpost over de manier waarop partijen Facebook en Google gebruiken om stemmen te winnen. Deze platformen hebben heel veel informatie over hun gebruikers: “wat je leuk vindt, waar je je boos over maakt, hoe snel je een aankoop doet, hoe lang je naar een bepaald bericht kijkt en hoe snel je bij andere berichten doorscrolt” schrijft Benaissa.

Politieke partijen kunnen van die kennis gebruik maken in het benaderen van specifieke personen, bijvoorbeeld vrouwelijke alumni van mediastudies. Zij krijgen dan advertenties te zien die specifiek bij hen aansluiten – zoals de belofte van meer geld naar de cultuursector. Dit heet microtargeting (zie deze aflevering van Onder Mediadoctoren). Vooral D66 geeft hier veel geld aan uit: tot nu toe €129.300 aan Google.

Microtargeting bedreigt de democratie, in ieder geval in andere landen:

“Kiezers werden gemanipuleerd op een bepaalde manier te stemmen, of juist helemaal niet te gaan stemmen. Ook werd microtargeting ingezet om groepen tegen elkaar op te zetten.”

Platformen hebben te veel macht en politieke partijen maken daar gebruik van, in plaats van die macht in te perken. Het stemadvies van Bits of Freedom?

“Wees verder kritisch met wat je op het internet tegenkomt, vooral als het een politieke lading heeft. En verdiep je ‘ouderwets’ in verkiezingsprogramma’s om er zo zeker mogelijk van te zijn dat de partij waar je voor kiest ook echt aansluit bij je idealen. Wees zuinig met je stem, je hebt er maar één.”