Home / Blog / Nieuwe MTV-programmering dankzij inzichten uit onderzoek

Nieuwe MTV-programmering dankzij inzichten uit onderzoek

LATER LEZEN

Deze week presenteerde MTV inzichten van een grote vragenlijst en kwalitatieve interviews onder 1800 Amerikaanse tieners tussen de 14 en 17 jaar, onder de titel Young Millennials Will Keep Calm & Carry On [persbericht]. MTV rapporteert een aantal veranderingen tussen deze groep en de net iets oudere groep millennials van 18 tot 25 jaar. Collega Pedro de Bruyckere vatte een aantal van deze inzichten samen.  Het is onduidelijk in hoeverre de verschillen zijn toe te schrijven aan een nieuwe generatie of aan een veranderde tijd. Het laatste ligt meer voor de hand: de economische  crisis laat zich gelden en we zijn meer en meer gewend geraakt aan sociale media. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook jongeren inzien dat opleiding nu erg belangrijk is, of dat ze sociale media anders gebruiken. De vraag is dan ook of bij de oudere millennials niet dezelfde resultaten zouden zijn gevonden als zij ook onderzocht waren.

MTV gebruikt deze inzichten onder andere voor de programmering. Zo waren Jersey Shore en Teen Mom, beide zeer grote hits op de zender,  volgens de New York Times het resultaat van onderzoek naar wat millennials beweegt. Een recent succes op MTV is Catfish: The TV Show waarin New Schulman jongeren helpt die vermoeden dat de persoon waar ze online verliefd op zijn geworden niet is wie hij/zij beweert dat hij is. Schulman werd zelf bekend door zijn eigen documentaire Catfish waarin hij op zoek ging naar zijn online liefde. De serie sluit aan bij het grote bewustzijn van jongeren over online ergernissen. Het is afwachten welke nieuwe programma’s nu ontstaan om jongere tieners aan te spreken. Duidelijk is al wel dat Underemployed prima past bij hun realistische houding – zie dit blog.

DEEL DIT BERICHT