Waarom ‘Yahoo! Answers’ bewaard moet blijven
Op 4 mei stopt Yahoo! Answers, de Q&A-rubriek die het platform sinds 2005 draaide. In die tijd, het is nu bijna niet meer voor te stellen, had men groot vertrouwen in de ‘wisdom of the crowd’: het idee dat veel mensen samen dingen weten. Het internet betreurt het verdwijnen van Yahoo! Answers, voornamelijk omdat er hilarische pareltjes tussen zaten – zie dit overzicht van grappige klassiekers als ‘how is babby formed’ en ‘do you think humans will ever walk on the sun’.
Yahoo! Answers behoort tot het culturele archief, maar de Yahoo-mensen zijn de content rucksichtslos aan het verwijderen. Reden voor The Atlantic om het bedrijf “a bumbling villain of internet culture” te noemen.
Vrijwilligers zijn nu bezig om zo snel mogelijk zoveel mogelijk content te archiveren. Het is user-generated content, en behoort dus eigenlijk tot het publiek. Yahoo denkt daar anders over. Ze weigeren de archivisten te helpen – het zou al fijn zijn als ze zouden zeggen hoeveel pagina’s er in totaal zijn. Ze werken hen zelfs tegen door automatisch vrijwilligers die veel content oproepen te blokkeren. Hun verweer? Ze willen zich simpewel voortaan richten op “premium trusted content”. Dat kan wel zijn, maar dat is – in woorden van The Atlantic –
“casual disregard for the historical value of the stupidest stuff, mixed in with the sublime.”