• Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
  • Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
 
15 september 2022

Overzicht: hoe gaat het met de Nederlandse jongere? [Spoiler: niet goed]

Het gaat slecht met meisjes, kopten kranten deze week [AD, nu.nl, NRC]. Ze deden dat naar aanleiding van het verschijnen van het Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)-onderzoek van de UU, het Trimbos en het SCP dat woensdag werd gepresenteerd. De onderzoekers rapporteren “een ongekende daling in de mentale gezondheid van meisjes”. “Onder meisjes op de

Uiterlijk
13 september 2022

Waarom een strandfoto bij een artikel over een hittegolf geen goed idee is

De kranten stonden de afgelopen weken vol met berichten over hittegolven, vaak met een gealarmeerde ondertoon. Gek genoeg bevatten zulke artikelen voornamelijk foto’s van vrolijke strandgangers of kinderen met waterpret. Dat ontdekten wetenschappers van de Universiteit van Exeter. Door die foto’s ‘vergeten’ we het snel veranderende klimaat en de gevaren van hittegolven voor kwetsbare groepen.

Printmedia
12 september 2022

Eindelijk geld verdienen met podcasts

Jarenlang piekerden podcastmakers over het verdienmodel van dit nieuwe medium. Nu de podcast echt doorgebroken is, blijkt er ineens werk te over in podcastland. Iedereen wil ineens een podcast. Daardoor zijn er grote spelers op de markt gekomen zoals Tonny Media waar reeds bekende mensen podcasts maken, zoals Monica Geuze en Sander Schimmelpenninck. Uitgeverij Dag

Audio
9 september 2022

Trend: Barbie-roze

Deze eerste volledige zomer ‘na’ corona was niet alleen magic, de zomer was ook roze. Barbie-roze. Barbiecore Is Everywhere, schreef Vogue eind juni:  “Barbie is the unlikely muse of 2022. The antithesis of goth girl summer’s emo attitude, Barbie style is all about looking pretty in pink.” Dat was goed te zien. Vogue signaleert dat

Uiterlijk
8 september 2022

Waarom iedereen het ineens over vibe/mood/energy heeft (en wat die woorden nou precies betekenen)

De eerste keer dat ik het woord viben hoorde was in 2019. Een veel jongere en veel hippere vriend van me gebruikte het voor scharrelen: zij zijn aan het viben. Sindsdien valt het me op dat ‘de vibe’ ineens overal is. Er is geen goede vibe of juist wel (het is ergens wel of niet

Uitgaan
8 juni 2022

Datingapps kunnen minderjarigen niet weren

Er is weinig dat minderjarigen weerhoudt zich aan te melden voor een datingapp. Bij het maken van een profiel word je gevraagd naar je leeftijd en daarover liegen is net zo makkelijk als op ‘ja ik ben 18’ klikken. Tieners zitten dan ook massaal op apps als Tinder, Bumble en Grindr. Dat maakt ze kwetsbaar

Digitale media
7 juni 2022

Verantwoord excessief drugsgebruik op circuitparty’s

Drugsgebruik is alomtegenwoordig in het uitgaansleven en dat geldt ook voor circuitparty’s. Deze feesten draaien om plezier en de drugs worden daarop uitgekozen. Antropoloog Mickey Weems die onderzoek deed naar circuitparty’s [open access] stelt dat er daarbij vijf criteria zijn: “the drug should enable the user to be more social, it should help the user

Uitgaan
3 juni 2022

Gezichtsherkenning om legale abortus alsnog te vervolgen

Het mogelijk terugdraaien van Roe v. Wade zou criminalisering van abortus betekenen, met grote gevolgen voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn. Anti-abortus-activisten verzamelen nu al persoonlijke data over mensen die een abortuskliniek bezoeken. De angst is dat zij deze informatie doorspelen aan “aggressive prosecutors in abortion-banned states”, schrijft Technology Review. Dat zou betekenen dat ook

Uiterlijk
2 juni 2022

Onderzoek toont dat schermtijd verminderen kinderen meer doet bewegen

Wacht, is dat geen fout in mijn titel? Is het niet een correlatie in plaats van een oorzakelijk verband? Wel, nee. Een groep onderzoekers van de Universiteit van Zuid-Denemarken heeft wel degelijk getracht om een duidelijk causaal verband aan te tonen via een zorgvuldig opgezet gerandomiseerde gecontroleerd experiment [abstract]. Het experiment duurde voor deelnemers twee

Uitgaan
1 juni 2022

Hoe politici ‘toerismefobie’ gebruiken als machtsmiddel

Barcelona is een van de populairste bestemmingen in Europa én een van de eerste steden waar verzet klonk tegen wat in de literatuur tourismification van steden wordt genoemd: steden worden onder de voet gelopen door toeristen, met allerlei schadelijke gevolgen. In een recent artikel [abstract] analyseren Francesc González-Reverté en Anna Soliguer-Guix Spaanse krantenberichten over toerismeficatie.

Uitgaan
31 mei 2022

Discussietool helpt bias van AI in werving- en selectieprocessen te verminderen

Kunstmatige intelligentie wordt volop gebruikt in werving- en selectieprocessen. Organisaties en bedrijven hopen zo de meest geschikte kandidaat te kiezen. De Hogeschool van Amsterdam ontwikkelde een discussietool die organisaties kunnen inzetten om bias te verminderen. Het voordeel van het gebruik van AI is dat irrelevante persoonskenmerken automatisch buiten beschouwing kunnen worden gelaten, waardoor menselijke bias

Digitale media

In voedingsvoorlichting liepen het esthetisch ideaal en gezondheidsargumenten al direct door elkaar

Massale voorlichting over voeding ontstaat in Nederland in de Tweede Oorlog, als er tips worden gegeven hoe om te gaan met voedselschaarste. Daarna is er al snel het inzicht, overgenomen uit de VS, dat over-eten een probleem voor de volksgezondheid oplevert. Het Voorlichtingsbureau voor de Voeding zet voorlichting op, die zich vooral richtte op de

Audio
Oudere berichten
Nieuwere berichten
  • Kennis over populaire cultuur
Diep Onderzoek | Bezoekadres: Lauriergracht 116C, Amsterdam | info@dieponderzoek.nl | 084-8827972