• Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
  • Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
 
27 mei 2022

Nu de hippe voorhoede aan de wijde broek is, hullen ‘stoere’ jongens zich in skinny jeans

De jongens die eerst niets van skinny jeans moesten hebben, lopen nu massaal in skinny jeans. De eerste keer dat ik deze observatie hoorde was in de podcast De Eeuw van de Amateur, in een aflevering met Bram de Wijs. Het was mij nog niet opgevallen, maar daarna zag ik het duidelijk in het straatbeeld.

Uiterlijk
26 mei 2022

De consequenties van de nieuwe reclameregels voor influencers

Inmiddels is het een serieus vak, een beroep: jonge mensen schrijven zich in bij de KvK en gaan creatief aan de gang op TikTok of YouTube, vaak nog voordat ze 18 jaar zijn. Maar de groteren, met meer dan 500.000 volgers, hebben veel invloed onder kinderen en jongeren en verdienen serieus geld. Hoog tijd dus

Digitale media
25 mei 2022

Waarom vrouwen zo graag naar homoporno kijken

Vrouwen houden van homoporno. Het is een inzicht dat niet alleen uit onderzoek van Pornhub naar voren komt, maar dat bijvoorbeeld ook blijkt uit de populariteit onder vrouwen van de homo-erotische boeken van James Lear en uit de vele verzoeken die Game of Thrones-schrijver George R.R. Martin ontving van vrouwen voor meer expliciete gay seksscènes.

Digitale media
24 mei 2022

Hoe je prinses in de parade van Disneyland wordt

Elke dag trekt er een parade door de Disney-attractieparken, waarin alle Disney-karakters voorbij dansen. Het blijkt een felbegeerde baan voor Disney-fans, maar over de gang van zaken rond audities is weinig bekend. In NRC verscheen gisteren een reportage waarin redacteur Tristan Theirlynck onthult wat hij te weten is gekomen over dit proces tijdens audities in

Uitgaan
23 mei 2022

De nutteloze NASA als noodzakelijke tegenstander: representatie van wetenschap in meteorietenfilms

Er stevent een groot object op de aarde af. Een amateur, zoals een puber of een complotdenker, ziet het onheil met zijn telescoop op ons afkomen. De bevestiging komt door visuele bevestiging van astronauten: een planetoïde ligt op ramkoers, mondiale verwoesting dreigt. Van NASA hoeven we weinig hulp te verwachten: het zijn doorgaans nutteloze, wat

Audio
20 mei 2022

De Chinese staat ziet het vertalen van Chinese staatsmedia als staatsgevaarlijk

De Great Translation Movement is informeel netwerk van anonieme vrijwilligers die Chinese artikelen vertalen naar het Engels. Het gaat dan om nieuwsberichten, comments op sociale media, speeches en duidingen van academici en deskundigen, vooral over de Russische invasie van Oekraïne maar ook over de lockdown van Shanghai. De vertalingen posten ze op westerse platforms, met

Digitale media
19 mei 2022

‘Taakje-apps’ maken het leven van vrouwen moeilijker

Chore apps zijn apps waarmee je huishoudelijke taken (vuilnis buiten zetten, tafel dekken) makkelijk kan verdelen onder het gezin. Voorbeelden zijn Cozi, Quirl en Dragon Family. Het idee is dat ze moeders ontlasten – moeders die nog steeds het merendeel van deze taken voor rekening nemen. Dat blijkt niet zo te zijn. Technology Review legt

Digitale media
18 mei 2022

Wat big data ons niet kan leren over daten

Seth Stephens-Davidowitz is econoom en schrijver, bekend van het boek Everybody Lies. Daarin kijkt hij naar zoekopdrachten in plaats van naar survey-antwoorden, om te betogen dat mensen eerlijker zijn tegen Google dan tegen onderzoekers. Om zijn nieuwe boek Don’t Trust Your Gut: Using Data to Get What You Really Want in Life te promoten verscheen er

Uitgaan
17 mei 2022

Universiteiten niet ingesteld op publiek betrokken onderzoek

Publieke betrokkenheid gaat niet alleen om het algemene publiek, maar ook met partijen daarbuiten. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van ondernemende wetenschap, waarbij het niet zozeer draait om het verzilveren van kennis maar om achterhalen wat er speelt in een bepaalde sector. Een nieuwe waarderingscultuur vergt verandering van universiteiten, van onderzoekers maar ook van

Audio
16 mei 2022

7 factoren die het Songfestival politiek maken

Zo’n beetje ieder jaar komt de vraag weer op: hoe politiek is het Eurovisie Songfestival? Gelijk wat de FIFA over voetbal voorschrijft, probeert de European Broadcasting Union (het samenwerkingsverband van de individuele, nationale omroepen) stellig vol te houden dat het ESF een “non-political event” is. Dat is natuurlijk wel, zie de winst van Oekraïne dit

Audio
12 mei 2022

Het werk van de YouTuber: slaaf van grillen van de aandachtsspanne van anderen

Het leven van een influencer gaat niet over rozen. Voor buitenstaanders is de arbeid die je verricht grotendeels onzichtbaar (zie wat ik daarover schreef met Cesar Majorana), tegelijkertijd werk je voor die buitenstaander – in de zin dat je probeert zijn views en likes te scoren. Onder influencers komen dan ook veel burnouts voor. Het

Digitale media
11 mei 2022

Toename piemels op televisie is slimme verkoopstrategie

Op Amerikaanse televisie was vroeger zelden een penis te zien, maar die tijden zijn voorbij. Streamingdiensten als Prime en Netflix tonen series waarin volop mannelijk naakt te zien is: in Euphoria, nu in Nederland te zien op HBO Max, zit een kleedkamerscène met meer dan dertig jongeheren, in de nieuwe serie Minx van dezelfde zender

Televisie
Oudere berichten
Nieuwere berichten
  • Kennis over populaire cultuur
Diep Onderzoek | Bezoekadres: Lauriergracht 116C, Amsterdam | info@dieponderzoek.nl | 084-8827972