• Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
  • Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
 
18 maart 2022

Waarom games steeds langer worden

De lengte van games is sterk toegenomen: open-world single-player adventures als Assassin’s Creed zijn maar liefst vier keer langer dan de originele franchises die vijftien jaar geleden uitkwamen, schrijft The Washington Post. Gamemakers willen tegenwoordig vooral je tijd beheersen en dat heeft – uiteraard – alles met geld te maken. Hoe meer tijd je doorbrengt

Games
17 maart 2022

Scammin’ season: iedere oplichter z’n eigen televisieserie

Eerder schreef ik voor NRC hoe tv-series regelmatig in meervoud lijken te komen. Dan heeft de ene streamer een serie over een DNA-test die je soulmate kan voorspellen, komt de andere twee weken later met een serie over een test die, je raadt het al, aan de hand van je DNA kan voorspellen wie je soulmate

Televisie
16 maart 2022

De trickle-down-effecten van de megamusical

Megamusicals zijn ongekend populair, maar krijgen nauwelijks aandacht vanuit de wetenschap. Binnen mediastudies doen we niet zoveel met muziek, daar heb je immers musicologie en theaterwetenschap voor. Daar houden ze zich echter vooral met hogere vormen van cultuur bezig. Nu is er aan de UvA een bijzonder hoogleraar Musicals aangesteld die daar bij de Afdeling

Uitgaan
15 maart 2022

Het meest eenvoudige filmconcept ontleed

Highconceptfictie is een verhaal waarvan je de premisse in één zin kunt uitleggen. Het zijn verhalen die daarom makkelijk te pitchen zijn, vaak met een ‘wat als…’: wat als een schrijver wordt ontvoerd door zijn grootste fan? Stephen King is een meester in highconceptfictie en zijn boeken zijn dan ook veelvuldig verfilmd. Voor studio’s zijn

Audio
14 maart 2022

TikTok brengt de oorlog dichtbij, maar de oorlog in Oekraïne is geen TikTok-oorlog

“De oorlog is content geworden”, schreef Kyle Chayka vorige week in The New Yorker, content die van platform naar platform stroomt. De eerste TikTok-oorlog wordt de oorlog in Oekraïne ook wel genoemd, de Russische invasie wordt gevat in filmpjes met typische TikTok-esthetiek: ogenschijnlijk onsamenhangend, zonder context en met pophitjes als achtergrondmuziek. In vrijwel alle media

Digitale media
11 maart 2022

Bericht uit het verleden: de subcultuur van de macaroni’s

In zijn beroemde boek Subculture: The meaning of style stelt Dick Hebdige dat stijl de communicatie van verschil is. Sterker, hij betoogt – door bijvoorbeeld punk te analyseren – dat het hele punt achter de stijl van zulke spectaculaire subculturen de opzettelijke communicatie van verschil is (p.102). Hebdige is (nog steeds) zo populair omdat zijn

Uiterlijk
10 maart 2022

Trend: de modewereld zet in op NFTs – een digitale Louis Vuitton voor op je profielfoto

In januari lanceerde Twitter de mogelijkheid om een NFT als profielfoto te plaatsen. Een NFT is een non-fungible token, een digitaal eigendomsbewijs van een digitaal product, bijvoorbeeld van een digitaal kunstwerk. Met zo’n NFT profile picture – beter bekend als PFP – kan je dus het door jou gekochte kunstwerk showen in de digitale wereld,

Uiterlijk
9 maart 2022

Waarom films tegenwoordig zo lang zijn

Toen ik deze week de speelduur van The Batman checkte slaakte ik een diepe zucht: bijna drie uur. Nergens voor nodig plus irritant omdat ik vrijwel zeker tussendoor moet plassen en pauzes bestaan al sinds jaar en dag* niet meer. Waarom zijn films tegenwoordig zo lang? Gemiddelde speelduur Vooraf aan de waarom-vraag gaat natuurlijk een

film
8 maart 2022

Digitale vaardigheden van laagopgeleide ouderen blijven achter

Nederland doet het doorgaans goed in termen van digitale vaardigheden: we staan op de vierde plek in de Europese Digital Economy & Society Index, die connectiviteit, vaardigheden, internetgebruik, integratie van digitale technologie en digitale publieke diensten indiceert. Maar niet alle Nederlanders doen het even goed, al jaren worden er verschillen vastgesteld tussen leeftijdsgroepen en opleidingsniveau.

Digitale media
7 maart 2022

Podcast met Bas Heijne: “De meningen van anderen zijn voedsel”

Bas Heijne zou je ‘de duider des vaderlands’ kunnen noemen. Lange tijd werd er op Twitter reikhalzend uitgekeken naar zijn weekendcolumn in NRC Handelsblad: welke actualiteit zou hij kiezen en wat zou zijn invalshoek worden? Dat geeft druk, en dat was een van de redenen om te stoppen als columnist. Nu schrijft hij beschouwende essays,

Audio
4 maart 2022

Factcheckmarathon om uitspraken politici Gemeenteraadsverkiezingen te factchecken

Nieuwscheckers is het factcheck-initiatief van de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media van de Universiteit Leiden. Studenten leren zo factchecken en hun inzichten zijn beschikbaar voor het publiek. In aanloop naar de Gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart is er een speciale factcheckmarathon, waarin twintig studenten én journalisten van persbureau ANP en onderzoeksredactie Pointer beweringen van politici checken.

Printmedia
3 maart 2022

Tuurlijk, echt, heus, het gaat príma met web3

Dingen afzeiken is makkelijk, zeker als je er geen verstand van hebt. Het wordt veel interessanter als een deskundig iemand kritisch kijkt naar zo’n fenomeen. Op de website Web3 Is Going Great houdt software-engineer Molly White crises en fiasco’s rond blockchain-technologie bij. Op het moment van schrijven stond haar teller van zwendel met crypto-verwante zaken

Digitale media
Oudere berichten
Nieuwere berichten
  • Kennis over populaire cultuur
Diep Onderzoek | Bezoekadres: Lauriergracht 116C, Amsterdam | info@dieponderzoek.nl | 084-8827972