Home / Blog / Corona laat scherpe digitale kloven zien onder Amerikanen

Corona laat scherpe digitale kloven zien onder Amerikanen

LATER LEZEN

Ook in de Verenigde Staten moesten mensen thuisblijven tijdens corona. Pew Research Center onderzocht hoe het internetgebruik van Amerikanen veranderde en hoe zij tegen deze technologie aankijken. De survey werd afgenomen onder een representatieve steekproef in april 2021, de vragen gingen over internetgebruik “sinds de uitbraak van het coronavirus”.

  • Negentig procent van de Amerikanen zegt dat het internet belangrijk voor hen was tijdens de pandemie, slechts 57 procent noemt het internet essentieel. Dat zijn vooral hogeropgeleiden, jongeren onder de 30 en 65-plussers.
  • Een snelle en betrouwbare internetverbinding was belangrijk en 29 procent van de ondervraagden ondernam actie om de huidige verbinding te verbeteren. Ongeveer de helft van de ondervraagden had problemen met de verbinding.
  • Videobellen was populair: 81 procent deed dat ooit. ‘Zoom-moeheid’ was daarbij een ding: veertig procent had er last van. Digitale interactie was nuttig, maar 68 procent zei dat het geen vervanging is voor fysiek contact. 17 procent vond het net zo goed als, en 15 procent zei dat digitale interactie niet nuttig was.
  • Corona maakt een digitale kloof zichtbaar. Niet alleen had de helft van de Amerikanen een slechte verbinding, een kwart maakte zich zorgen over het betalen van de rekening. Afkomst speelt daarbij een rol: Zwarte en Latino Amerikanen ervaarden dit meer.
  • 26 procent van de ondervraagden heeft hulp nodig bij het installeren van een nieuw product. Een op tien vond dat ze onvoldoende vaardigheden hadden om digitale technologie te gebruiken. Het gaat dan vooral om ouderen.
  • Er was een ‘huiswerkkloof‘ die kinderen in huishoudens met lage inkomens trof. De helft van hen rapporteerde problemen. Hier ligt een taak voor scholen, zei 49 procent, die zouden laptops of tablets beschikbaar moeten maken voor iedereen.
DEEL DIT BERICHT