Home / Blog / De stille roem van de Olson-twins

De stille roem van de Olson-twins

LATER LEZEN

“Mary-Kate and Ashley Olsen have been famous since before they could talk”, zo begint een artikel uit The New York Times van gisteren. Journalist Haley Mlotek is van dezelfde generatie als de Olson-twins en probeert grip te krijgen op hun roem. Ze constateert dat de tweeling nooit iets ‘echt’ gedaan heeft: omdat ze nooit in serieuze films speelden, waren ze geen echte actrices; omdat ze nooit een serieuze zangcarrière hadden waren ze nooit echte zangeressen.

Inmiddels zijn ze wel echte mode-ontwerpers. Hun lijn The Row heeft namelijk wel serieuze prijzen gewonnen. Mlotek verbaast zich over de stilte van de Olsens. Ze geven zelden interviews en hebben geen sociale media-accounts, los van de Instagram van hun bedrijf waar ze zelden zelf op verschijnen:

“Given that they are among the most famous and wealthiest members of my generation, it’s striking that they also share few of the trademarks commonly associated with our cohort. They don’t tweet (at least not on Twitter accounts we know about). They don’t use Facebook (that we know of). If they party, it’s not at clubs we’ve ever heard of; if they have unfortunate political views, well, they’re keeping them to themselves. The Olsens don’t use social media because they can’t — there is nothing they can share that their audience doesn’t already think they know.”

Het levenspad van Mary-Kate en Ashley is inderdaad opmerkelijk. Beroemd voor ze konden praten betekent beroemd zonder dat ze daarvoor gekozen hebben. De stilte waarmee ze zich omhullen is dan niet opmerkelijk, maar een logisch gevolg. Opgroeien voor de camera’s is vreselijk. Zo herinner ik me een klok die online aftelde tot het jaar dat ze meerderjarig waren (en daarmee ‘legally do-able’ in Amerikaanse termen). Van Mary-Kate is bekend dat ze worstelde met anorexia, een ziekte die soms wordt gelezen als ‘stil protest’.

De observatie van Mlotek is interessant, maar haar analyse schiet tekort:

“Other designers have tried to downplay their public personas, hiding behind their work and offering only a quick bow at seasonal runway shows, but the Olsen twins are the rarities who have gone from pop-culture ubiquity to an attempt at obscurity. By choosing to speak only through art, commerce and fashion, they’ve grown into the identity they bought for themselves.”

We weten simpelweg niets over de identiteit van de Olson-twins. We hebben een publieke persona leren kennen, die natuurlijk nooit hun identiteit was. Ze waren altijd gedoemd om als één de schattige baby uit Full House te blijven (ze deelden een rol). Waar andere kindsterren doordraaiden vanwege de prijs van roem, hebben zij ervoor gekozen om weg te blijven van de aandacht en die roem financieel uit te melken. Dat kan je hen niet verwijten. Als het al ergens tekenend voor is, is het voor het recht op een privéleven dat hen ontnomen is voor ze konden lopen. Dat kan je wel iemand verwijten, namelijk hun ouders en de media.