Home / Blog / Forensische musicologen moeten rechtszaken voorkomen

Forensische musicologen moeten rechtszaken voorkomen

LATER LEZEN

Muzikanten borduren voort op andere muzikanten. Covers en samples, remixes en tributes. Het auteursrecht beschermt makers, maar belemmert ook zulke creatieve uitwisseling. Volgens The Economist wordt er tegenwoordig veel meer ‘gesuet’ dan vroeger: tussen 1844 en 2014 werden er niet meer dan acht van zulke zaken per jaar gehoord in Amerikaanse rechtbanken, terwijl we nu op het dubbele zitten. De oorzaak zoeken ze in digitalisering.

Alles staat online, dus de verdediging dat je een nummer niet kende is lastig vol te houden. Bovendien worden overeenkomsten tussen nummers nu veel makkelijker gevonden. Digitalisering bevordert sampling, waardoor we meer ‘muzikale collages’ zien. Platenmaatschappijen huren tegenwoordig speciale ‘forensische musicologen’ in om rechtszaken te voorkomen. Een beat of arrangement een klein beetje aanpassen, kan zo een boel geld schelen.

Het is de vraag in hoeverre overlap voorkomen kan worden. Er is zoveel muziek al gemaakt en er komt iedere dag weer veel bij. The Economist:

“As a court observed in 1940, there are many combinations of musical notes, but “only a few are pleasing; and much fewer still suit the infantile demands of the popular ear”.”

Beeld: still uit ‘Blurred Lines’, een nummer dat in 2015 een precedent zette toen makers Robin Thicke en Pharrell Williams schuldig werden bevonden aan het kopiëren van Marvin Gaye’s ‘Got to Give it Up’.

TAGS
DEEL DIT BERICHT