Home / Blog / Gaat de thuisblijf-generatie ooit weer daten?

Gaat de thuisblijf-generatie ooit weer daten?

LATER LEZEN

Daten via apps is verschrikkelijk, om meerdere redenen. Zo willen we bijvoorbeeld in de liefde niet gereduceerd worden tot handelsgoed, maar gebeurt dat onvermijdelijk op de apps. Het is dus niet verrassend dat jongeren daar geen zin (meer) in hebben. Datingapps zoeken naar manieren om toch relevant te blijven. Een nieuwe app, Blush, wil nu de kloof tussen online en offline overbruggen door in te zetten op de favoriete fysieke plekken van gebruikers.

Virtuele rozen
Techcrunch legt het als volgt uit:

“Blush lets users send their potential matches digital roses, which cost $3.50 each and can be redeemed for gift cards to popular places in your community, including restaurants, grocery stores, cafés and spas. In Los Angeles, which is where Blush is currently available, roses can be redeemed at places like Erewhon, Alfred Coffee and Craig’s. Alfin says the feature is designed to mimic courting from back in the day when you would send someone roses to show that you were interested in them. The company says users are four times as likely to match when sending roses.”

Als je een profiel aanmaakt moet je aangeven wat je favoriete café, sportschool etc. is. De app wil ook zelf evenementen organiseren om mensen bij elkaar te brengen. De focus op het lokale doet denken aan Happn, een datingapp die je profielen voorschotelt van mensen in wiens fysieke nabijheid je bent geweest. Nieuw zijn de virtuele rozen die je dus in kunt wisselen voor cadeaubonnen.

Fysiek daten
Er is veel te zeggen voor nadruk op favoriete fysieke plekken. Vroeger werd er veel versierd in de kroeg: je was dan al op een plek waar je (waarschijnlijk) beiden graag kwam, wat iets zegt over je interesses. Bovendien scheelt fysiek flirten een boel gedoe. Je hoeft niet eerst te chatten en je weet direct hoe iemand klinkt en ruikt. Blush bevordert dit niet echt, de basis ligt nog steeds in de app – en daarmee waarschijnlijk in swipen, precies de handeling die zoveel mensen zo stom vinden.

Blush is nu invite-only en nog niet beschikbaar in Nederland. Ik verwacht er ook niet veel van. Het is voor de horeca ook veel interessanter zelf het daten te faciliteren, bijvoorbeeld door het organiseren van een ouderwets speeddatingevent, zoals in grote steden weer gebeurt. Overigens is het maar de vraag of de jonge doelgroep wel zit te wachten op fysiek uitgaan.

In The Guardian stond vorige week een groot stuk over ‘generation stay-at-home’. Daarvoor zijn meerdere redenen: kinderen wonen langer thuis, uitgaan is duur, je telefoon stimuleert online activiteiten, dankzij corona hebben jongeren onvoldoende leren socializen etc.

Like all skills, [Lenore Skenazy, author of Free-Range Kids] points out, social skills take practice – and children who don’t venture outside their comfort zone when small may grow up to find the outside world daunting. Skenazy is fascinated by recent research from Yulia Chentsova Dutton, associate professor of psychology at Washington’s Georgetown University, asking college-aged young people of different nationalities to describe a risky situation. “In Russia it was being chased down a street by some guy who is drunk,” she says. “In America it was taking an Uber or sitting alone in a cafe.”

Lees ook: Trend: slaap (of: de de-stigmatisering van vroeg naar bed gaan)

DEEL DIT BERICHT