Home / Blog / Hoe Netflix mij als klant verliest

Hoe Netflix mij als klant verliest

LATER LEZEN

De ‘streamingoorlog’ wordt al een tijdje aangekondigd, of is al een tijdje gaande – het is maar hoe je het bekijkt. Netflix is nog steeds marktleider, maar voelt de hete adem van andere diensten in de nek. Op Wired schrijft redacteur Kate Knibbs dat Netflix haar cool verliest:

“Netflix is the Kleenex of streaming, a brand so dominant it can stand for the whole of the market. (It’s not “Hulu and chill,” after all.) There are signs that this synecdochal power is waning, though. Shiny new rivals, particularly HBO Max and Disney+, have rolled out their own formidable streaming libraries. Plus, a constellation of smaller streamers have established themselves by catering to niche audiences. Film buffs have MUBI, Ovid, and Criterion; horror fans have Shudder; for anime devotees, there’s Crunchyroll and Funimation; the list goes on.”

Er is zware competitie in de VS. Voor landen daarbuiten is het belangrijk om te onthouden dat de catalogus van Netflix per land sterk verschilt (zie deze blogpost), evenals het aanbod van andere diensten. In Nederland zijn Hulu en HBO Max bijvoorbeeld (nog) niet te krijgen. Wil je toch Mare of Easttown zien, dan zal je tot illegale handelingen over moeten gaan of een televisiebox van Ziggo moeten hebben.

De competitie draait om goede titels – waar kijk je welke kwaliteitstv en -films? – maar ook om de catalogus. Onlangs wees mijn Geeky Dingen-cohost Thom me erop dat Amazon Prime echt de moeite waard is omdat er heel erg veel films op staan. Het was me al opgevallen dat dit aanbod op Netflix erg gekrompen was. Netflix is niet meer de Netflix die ze was toen ze net in Nederland aankwam. Ik was verrast door Amazon Prime: inderdaad heel veel goede en vooral recente films, en een algoritme dat mijn smaak goed las. Daarnaast staan er ook series op die geen topscoorders zijn, maar toch de moeite waard in een druiligere julimaand. Niet onbelangrijk: de kosten zijn slechts €2,99 per maand, tegenover de immense €13,99 die ik voor mijn Netflix HD moet neerleggen.

Knibbs stelt dat “Netflix has, at least temporarily, lost the quality-control crown to HBO Max”. Naar verwachting is HBO Max eind dit jaar beschikbaar in Nederland. Ik ben benieuwd naar wat dat gaat doen met de markt. De kans is groot dat Netflix mij dan als klant kwijt is.

DEEL DIT BERICHT