Home / Blog / Nieuwe studie ontkracht mythe dat jongens beter zijn in wiskunde

Nieuwe studie ontkracht mythe dat jongens beter zijn in wiskunde

LATER LEZEN

Een nieuwe studie op basis van recente internationale data uit 86 landen zorgt voor twijfel over een paar typische ideeën over geslacht en wiskundeprestaties, meer bepaald dat meisjes en vrouwen slechter zijn in wiskunde door een verschil in biologie. Janet Mertz, hoofdauteur van de studie [PDF] en professor aan de universiteit van Wisconsin-Madison stelt: “We tested some recently proposed hypotheses that try to explain a supposed gender gap in math performance and found they were not supported by the data.” De onderzoekers linken de verschillen in wiskundeprestaties nu aan sociale en culturele factoren.

Door data te vergelijken uit verschillende landen, stelden de onderzoekers vast dat de variatie tussen jongens en meisjes in sommige landen niet voorkomt, waardoor ze vermoeden dat het cultureel bepaald is. Mertz zegt hierover: “People have looked at international data sets for many years. What has changed is that many more non-Western countries are now participating in these studies, enabling much better cross-cultural analysis.”

Over jongens en meisjes in de klas stellen de onderzoekers vast dat meisjes in gescheiden klassen geen voordeel kunnen halen voor wiskunde, dit zou blijken uit gescheiden klassen in moslimlanden, wat eerder door Steven Levitt werd gesteld. Hierover zegt Kane, de andere auteur, ”The girls living in some Middle Eastern countries, such as Bahrain and Oman, had, in fact, not scored very well, but their boys had scored even worse, a result found to be unrelated to either Muslim culture or schooling in single-gender classrooms.

Bahraini boys may have low average math scores because some attend religious schools whose curricula include little mathematics. Also, some low-performing girls drop out of school, making the tested sample of eighth graders unrepresentative of the whole population. For these reasons, we believe it is much more reasonable to attribute differences in math performance primarily to country-specific social factors.”

Dit stuk verscheen eerder op X, Y of Einstein.

Noot: voor een goede sociaal-culturele verklaring van verschil op basis van empirisch wetenschappelijk onderzoek, zie Valerie Walkerdine’s boek Counting Girls Out (LD).

CC foto: Bjorn Bulthuis.

DEEL DIT BERICHT