Home / Blog / De online songtekst als verzet tegen de platenmaatschappij

De online songtekst als verzet tegen de platenmaatschappij

LATER LEZEN

Een van de eerste dingen waar het internet interessant voor was, was het opzoeken van songteksten. Toen er nog maar weinig te doen was op het web, vulden mensen al pagina’s met zelf uitgeschreven of overgeschreven teksten. Voor die tijd was toegang beperkt. Je kon bladmuziek met teksten kopen en sommige artiesten gaven hun teksten mee met het album. Soms kon je terecht in boeken of muziektijdschriften. Dit waren allemaal officiële uitgaven. Uiteraard kon je ook zelf aan de slag: menig liedje heb ik uitgetypt door te luisteren, te pauzeren, te schrijven, terug te spoelen enzovoorts. In een recent artikel [abstract] verkent Dai Griffiths de transcriptie van de songtekst.

Het zal geen verrassing zijn dat de muziekindustrie niet blij is met deze ontwikkeling. Zij beschouwt de verspreiding van deze teksten als illegaal omdat er soms advertentie-inkomsten zijn die niet bij de artiest of maatschappij terechtkomen. Uit onderzoek weten we dat de waarde van songteksten in 2009 op $100 miljoen lag. Platenmaatschappijen werken daarom aan manieren om ‘legaal’ songteksten bij het publiek te brengen. Een voorbeeld daarvan is Gracenote, dat samenwerkt met onder andere Yahoo om zo advertentie-inkomsten te innen.

Griffiths heeft een vergelijking gemaakt van drie uitgeschreven versies van ‘Midnight Train to Georgia’ van Gladys Knight and the Pips (1973). Een is van hemzelf, een is van een ‘illegale’ amateur en een van MetroLyrics – een legale bron. Hij vindt kleine verschillen in de uitschrijving van letterlijke woorden. Lastiger is het bij wat hij ‘niet-verbale elementen’ noemt, zoals woo en ooh. Ook bij samentrekkingen als gonna go, gotta go, goin’ zijn er verschillen. Dit roept de vraag op: wat is de tekst van dit nummer?

Platenmaatschappijen zien teksten als vaststaand. Er zijn de originele woorden en dat is het. Griffiths daarentegen ziet een songtekst meer flexibel. Degene die transcribeert legt de woorden bloot en dat is vaak niet de auteur. Bovendien zijn er altijd verschillende versies: door dezelfde artiest of door een andere artiest.

Beeld: still uit de YouTube-hit Tuts My Barreh

DEEL DIT BERICHT