Home / Blog / Liever een micro-influencer dan een beroemdheid

Liever een micro-influencer dan een beroemdheid

LATER LEZEN

Influencers zijn all the rage. Adverteerders hebben door dat jongeren lastiger te bereiken zijn via traditionele media, maar wel dol zijn op Instagram en vlogs. Bovendien loopt wetgeving over die kanalen nog ver achter en zijn er dus minder regels. Beroemdheden die je product aanprijzen zijn dan een goede manier om de jonge doelgroep te bereiken. Marketingmagazine Contagious raadt daarbij aan om vooral te kijken naar de kleinere grootheden: de micro-influencers.

“Micro influencers are typically people with a small but highly-engaged following. Their follower base could be only as large as 10,000 followers on Twitter or Instagram and they are creatively inclined. Their follower base loves their content, which explains why they are so highly engaged.”

Daarbij strooit Contagious ook met cijfers. Micro-influencers zouden per week 22,2 keer vaker over hun aankopen praten dan een gemiddeld persoon. Maar liefst 82 procent van consumenten zou een hogere waarschijnlijkheid hebben om een aanbeveling van een micro-influencer op te volgen dan van een gewone campagne. Om het argument nog meer kracht bij te zetten, worden zes redenen opgesomd waarom micro-influencers zo belangrijk zijn voor merken:

  1. Ze zijn kosten-effectief;
  2. Ze zijn heel goed in het creëren van content;
  3. Ze hebben een geëngageerd en trouw publiek;
  4. Ze zijn authentiek en persoonlijk;
  5. Ze zijn bereikbaar voor kleinere merken;
  6. Consumenten hebben meer vertrouwen in mensen dan in beroemdheden.

Engagement is het sleutelwoord hier. Bereik is simpelweg geen goede maat meer in het internettijdperk van overdaad. Bereik is een ouderwetse maat die niets zegt over impact. Je wilt niet alleen dat mensen klikken, je wilt dat content iets met ze doet. Contagious schrijft over het verschil in engagement tussen micro- en macro-influencers:

“While an influencer may have 100,000 followers, their engagement rate is likely to be around 1%, which means only 1,000 out of 100,000 are actually engaged with their content (according to Facebook). Meanwhile, a micro influencer with 10,000 followers and an average engagement rate of 8% has an engaged community of 800 people. The cost difference between the two can be huge considering that you are only reaching an additional 200 engaged people.”

 

DEEL DIT BERICHT