• Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
  • Blog
  • Diensten
  • Populaire cultuur
  • Over Diep
  • Contact
 
2 maart 2022

Trend: cd’s

Niet lang nadat cd’s vinyl van de markt had verdrongen wegens vermeende superioriteit van geluid, begon de elpee aan haar retour. Mensen loofden de ‘authentieke’ sound van vinyl, juist het krakende geluid zou sfeervol zijn tegenover de ‘kille’ cd. Naar verluid heeft BBC-Radio1-dj John Peel daarover gezegd: “Somebody was trying to tell me that CDs

Audio
1 maart 2022

Gedragsverandering: van weten & vinden via willen & kunnen naar doen & blijven doen

Overheden willen graag het gedrag van burgers sturen in het voordeel van het collectief, denk aan het tegengaan van overgewicht of het voorkomen van coronabesmettingen. Onderzoek naar het bevorderen van gedragsverandering is relatief jong maar uitgebreid. Nudging – het positief stimuleren door bijvoorbeeld de omgeving op een bepaalde manier aan te passen – is inmiddels

Uitgaan
28 februari 2022

Je kunt het Oekraïense leger crowdfunden, maar pas op

De oorlog tussen Rusland en Oekraïne is ongelijk: het defensiebudget van Oekraine is met $6 miljard slechts tien procent van dat van Rusland. Je hoeft geen burger van Oekraïne te zijn om te helpen. MIT Technology Review wijdde een artikel aan crowdfundingsacties die het leger financieel te steunen. Het bekendste initiatief is de non-profit stichting

Digitale media
25 februari 2022

Hoe vrouwen squirten ervaren: vervelend, overrated of feministische superpower

Squirting is de Engelstalige benaming voor het uitspuiten van vloeistof tijdens seks. Het fenomeen is onderwerp van debat en fascinatie, in porno, in de wetenschap en in de bredere maatschappij. Er is helaas maar weinig sociaalwetenschappelijk onderzoek naar squirten. Een welkome recente Zweedse studie [abstract] laat zien dat vrouwen er verschillend ernaar kijken. Wat is

Uiterlijk
24 februari 2022

Facebook gaat met reels vol de strijd aan met TikTok

TikTok is populair onder jongeren, Facebook is dat niet. Meta – de nieuwe naam waaraan ik net zo slecht kan wennen als Grogu – gaat de strijd vol aan met Reels, waarmee je net als op TikTok korte filmpjes kunt maken en delen. De feature is nu beschikbaar in 150 landen waaronder Nederland. Daarnaast is

Digitale media
23 februari 2022

Trend: iedereen is te cool voor de aankomende ‘vibe-shift’

Vorige week ging een artikel van The Cut (onderdeel van New York Magazine) viraal waarin een nieuwe vibe-shift wordt aangekondigd. Het leidde direct tot allerlei think-pieces over de wenselijkheid van zo’n vibe-shift en de waarde van trendwatching. Het woord vibe-shift is nieuw: het is in 2021 bedacht door trendwatcher Sean Monahan. In zijn (betaalde) nieuwsbrief

Uiterlijk
22 februari 2022

Gift-baiting: hoe TikTokkers bij kinderen bedelen om geld

Influencers op TikTok verdienen geld aan hun faam. Ze worden bijvoorbeeld ingehuurd door bedrijven om spullen te promoten in hun filmpjes of voor schnabbels bij evenementen. Ook de verkoop van merchandise kan een inkomstenbron zijn. Direct geld verdienen kan in de vorm van giften die je volgers je geven met speciale TikTok coins. Coins zijn

Digitale media
21 februari 2022

Android-kind kan met wisselende gezichtsuitdrukkingen zes emoties overbrengen

Mensen zijn goed in het toeschrijven van menselijke eigenschappen aan dieren en objecten, of dat nou een kat, een knuffelbeer of een roomba is. Bewegende gezichtsuitdrukkingen maken dat makkelijker – daarom worden katten zo makkelijk geantropomorfiseerd. In de ontwikkeling van gezelschapsrobots is het kunnen herkennen van gezichtsuitdrukkingen daarom een belangrijke stap. Japanse onderzoekers maakten een

Uiterlijk
18 februari 2022

Games bespioneren gamers om ze geld afhandig te maken

Games leunen op regels: een actie van een speler kan verschillende gevolgen hebben, op basis van vooraf bekende regels. Eén manier om games te definieren is dan dat games systemen zijn die menselijke handelingen omzetten in kenbare en voorspelbare output. Anders gezegd: de acties die je verricht in een game leveren data op. En waar

Games
17 februari 2022

Online shamen bestrijd je door het bespreekbaar te maken

Het Netwerk Mediawijsheid organiseerde een webinar met professionals uit zorg, welzijn en onderwijs over online shaming. Centraal stond de vraag hoe we jongeren inspireren tot positief gedrag om zo online shaming te voorkomen. Helaas was ik zelf verhinderd, gelukkig verscheen er een verslag op de website van het Netwerk. Daar kunnen ook alle gesprekken worden

Digitale media
16 februari 2022

Mannen die uitgaan, maar dan zonder fysiek geweld

Mannelijkheid wordt vaak verbonden aan geweld, van mannen naar elkaar of van mannen naar vrouwen. Dat begint van jongsaf aan als jongens worden aangemoedigd om stoer te zijn en te ravotten. Outlaw-culturen zoals motorbendes, en heel autoritaire culturen, zoals het leger, zijn culturen van excessieve mannelijkheid waar geweld bijna vanzelfsprekend bij hoort. Toch is het

Uitgaan
15 februari 2022

De 5 liefdesfraude-technieken van oplichters op Tinder

Een van de meer populaire documentaires op Netflix momenteel is The Tinder Swindler, Hierin getuigen drie vrouwen hoe Simon Leviev hen enorme bedragen ontfutselde. Cassandra Cross deed de voorbije tien jaar onderzoek naar dergelijke ‘Romance Fraud‘ en noteerde de volgende typische technieken in een post op Sciencealert: Create an attractive profile and identity that exudes power, wealth

Uitgaan
Oudere berichten
Nieuwere berichten
  • Kennis over populaire cultuur
Diep Onderzoek | Bezoekadres: Lauriergracht 116C, Amsterdam | info@dieponderzoek.nl | 084-8827972